Central African Republic

Resan in i CAR började med att vi hoppade in i en buss som var gjord för 20 pers men som de klämde in 50 pers i. Jag satt och fixerade en skylt med texten: "Marlboro Labe Nu 21460" samt försökte drömma mig bort i ett desperat försök att glömma smärtan i rumpan. Bussarna i Camerun och CAR har ofta 3 stycken träbänkar som går längs med bussen. De är grymt osköna att sitta på speciellt om man tvingas att sitta på de i 7 timmar utan att kunna röra sig. Till slut kom vi fram till ett ställe som heter Bouar där vi skulle övernatta. Vi bodde i ett skyffe som hade världens i särklass äckligaste toa. Jag skulle ut och pissa på natten och hade pannlampa på mig. Toan bestod av en plattform i trä som man gick upp på. Mitt på plattformen fanns ett hål där man uträttade sina behov. Jag kunde inte undgå att titta ned i hålet och såg då hur marken rörde sig. Det fanns flera kubik med skit som var så full med maskar så hela sörjan formligen kokade och rörde sig.

Dagen efter den härliga toaupplevelsen så tog vi en buss till Bangui. När Pelle skulle kliva in i hotellrummet så låg det en orm och slaggade på golvet. Snacka om att vi hoppade högt. Personalen kom och slog ihjäl den illa kvickt. På samma ställe bodde även en japan som hade cyklat genom stora delar av afrika. Han berättade stolt och med yviga gester att han hade haft malaria ett antal gånger samt att han hade rakat bort allt könshår för att bli kvitt lössen.

Från Bangui åkte vi till Bangassou vilket var stan där vi skulle korsa gränsen in till Zaire. Vi träffade några amerikaner varav en jobbade som lärare i CAR. Hur hon hade kommit på den brillianta idén fick vi aldrig reda på. Nu såg jag för första gången en pygmé, vilket jag tidigare trott bara fanns på film. Vad jag förstod så låg medellängden på ca 120cm. Först trodde jag att det var ett barn jag såg men när jag tittade efter så såg jag att det var en medelålders kvinna som efter en liten stund fick sällskap av ett helt gäng med pygmépolare. Gränsen mellan CAR och Zaire utgörs av en flod, vilken man korsar med kanoter som ser ut som de är hämtade direkt från en Tarzanfilm.