Tomtebloss och elefanter - by Frida & Moa

Jul och nyår var mysigt. Vi har badat varje dag och fått lite nya kompisar. Vi har badat massor med tre killar som bodde i närheten. De kunde stå på huvudet och göra kullerbyttor i vattnet. De visade jag, Frida, att jag kunde göra en kullerbytta.

På nyår var det fest då vi åt godis och drack en massa läsk. Vid tolvslaget var vi vid restaurangen. Tyvärr var det inga fyrverkerier men mamma hade tomtebloss med sig. Sen var det disco. Jag, Frida, dansade med Marcella och Kevin som vi reser med. Vi kom inte i säng förrän kl 3! Vi var ganska trötta dan efter.

Vi åkte sen till en nationalpark som heter Shimba Hills för att se lite djur. Vi såg inte så många men det blev i alla fall en elefant, vårtsvin, gaseller, giraffer och babianer. På morgonen gick vi upp jättetidigt och då såg vi giraffer precis vid vägen. Vi åt frukost på en utkiksplats och sedan åkte vi till en lodge som hade pool och badade hela eftermiddagen.

Vi åkte sen till nationalparken Tsavo East där vi såg massa elefanter, flera hundra stycken. Vi campade mitt inne i parken. När vi skulle äta middag kom det 10 elefanter som tyckte att gräset runt vår bil var jättegott. De stod där och mumsade bara ett par meter från oss och bilen. Det fanns också en massa babianer. Vi fick jaga bort dom från bilen med pinnar. Giraffer som äter i träden och vårtsvin ser vi överallt. Även gaseller, zebror och små ödlor.

Moa tycker dock att det är lite jobbigt att se på djuren för då måste man vara tyst. Det var svårt att somna för det var lejon och leoparder utanför tältet. När vi vaknade hade en babian bajsat på bilen.