Massa vatten - by Frida & Moa

I Etocha NP i Namibia såg vi massor med giraffer och zebror men tyvärr inga lejon.Vi åkte vidare och hamnade vid Victoria fallen i Zimbawe, det är värdens största vattenfall och det var enormt stort. Det är mycket vatten i floden nu så det skummande ordentligt. Vi var tvungna att ha regnkläder på oss men vi blev dyngsura ändå av skummet som kom från fallen. Vi var förbi en marknad och köpte massa grejer, vi sålde våra gamla skor och tröjor. På campingen vid fallen träffade vi en familj från Botswana som hade två barn som vi badade mycket med , det var superkul. Vi firade påsk här och påskharen hittade till oss som tur var. En dag var det fest på campingen vi bodde på, det var hoppborg, lekar, bad, piniata och påskäggsjakt.

En dag var vi ute och red på elefanter. Det var mamma, Frida och Moa. Vi fick den största elefanten så det var lite läskigt ibörjan för vi satt så högt upp men sen blev det bara roligt. Vår elefant var dock lite busig och gick hela tiden i i buskarna och ville ha mat. När vi ridit färdigt fick vi mata dem. Det var bara mamma som vågade, snabeln var väldigt hårig och slemmig.Våra kompisar Rob och Marcella som vi reste med från Egypten till Kenya har också kommit hit, så nu ska vi resa tillsammans igen i några dagar, det ska bli jätteroligt.

Från Viktoriafallen åkte vi till Botswana och en park som heter Chobe. Där kryllar det av elefanter och giraffer. Vi såg också två lejonungar. När vi skulle åka ur parken kom vi mellan några elefanter och de blev inte så glada. Pappa fick bråttom att köra av vägen så elefanten fick gå förbi oss.Pappa och Frida har varit på fisketur på Chobe floden, där kan man fånga Tigerfish. Det var dock bara Marcella och Rob som det nappade för, men det var spännande att åka båt. Pappa yrade något om nybörjartur resten av dagen.

Vi drar nu söderut genom Botswana, vi har campat på en ö i en saltsjö, åkt ut i Okovangodeltat, vilket är ett delta som inte ligger vid havet. Där var det mycket vatten och gegga, vi åkte genom flera hundra geggpölar. Superroligt när pappa körde i pölarna då det stänkte. Vi behövde tvätta bilen när vi kom tillbaka för vi såg knappt ut genom fönstren.Sista parken i Botswana var Kalahariöknen. Fast det kallas öken var det mycket buskar och träd. Det fanns också många lejon. Man campar mitt ute i öknen så det finns inga staket. På kvällen när vi skulle äta middag hörde vi lejonen ryta bredvid oss. Vi fick äta i tältet och mamma och pappa packade snabbt ihop maten och kom upp i tältet. Sen läste vi godnattsaga medans vi lyssnade på lejonen. De var så nära att vi hörde hur de andades. Det var spännande och lite läskigt. Vi såg tyvärr inga lejon men tillsist såg vi en gepard som gick förbi oss när vi åkte med bilen. Äntligen, det var det sista stora kattdjuret som vi letat efter i Afrika. Nu styr vi kosan mot Kapstaden.